فيلم fomo عن إدمان السوشيال ميديا | فيلم وثائقي

0

فيلم fomo عن إدمان السوشيال ميديا | فيلم وثائقي

فيلم fomo الذي يتحدث عن إدمان السوشيال ميديا وهو فيلم وثائقي تسجيلي، أبدا ، أنطلق “المؤتمر الوطني الثامن للشباب  تحت رعايه السيد الرئيس عبد الفتاح السيسي رئيس الجمهورية”، السيد الرئيس، السادة الحضور، جلستنا الثانية النهارده هتكون بعنوان “تأثير نشر الأكاذيب على الدولة في ضوء  حروب الجيل الرابع”، تابعوا معنا من خلال موقع أخر مترو تفاصيل عن هذا الفيلم.

فيلم fomo الوثائقي

مصطلح الجيل الرابع- يتضمن الحرب بالشائعات والحرب بالمعلومة المنقوصه او المعلومة المغلوطة من أساسها، حرب عرفت ازاي تستخدم مستحدثات العصر وثورة الإتصال. التاريخ علمنا أن أي مستحدث بشري كان سلاح ذو حدين طول الوقت زيه زي الديناميت، ممكن مجرم مغيب يستخدمه في تفجير إرهابي، وفي نفس الوقت بيكون مهندس في الجيش المصري بيفجر بيه جبل عشان يفتح طريق جلالة.

ده اللي تعلمناه أن اي مستحدث بشرى أو أي تكنولوجيا جديدة ممكن تستخدم في الخير أو في الشر ،في الحالتين هو حاجه واحدة بس شتان بين الهدفين . 15 سنة تقريبا عرف العالم انتشار المواقع الألكترونية كمستحدث جديد ومع التجربة عرفنا المنافع والأضرار. في منتدي شباب العالم 2018.

تابعنا فيلم fomo عن مرض عالمي ظهرت أعراضه على اللي بيستخدمه مواقع التواصل الاجتماعي عالمياً بشكل مفرط. وعلماء العالم المتقدم أطلقوا عليه إسم “فومو” ،وهو اختصار لكلمة هنعرف معناها بعد شوية. هنشوف ملخص لهذا الفيلم الوثائقي اللي كان ثمرة جهود ٢٠١٨ بحث كبير. قدمه منتدى شباب العالم  فلنتابع….على مر تاريخ الإنسان، التواصل كان هاجش واحتياج بيكبر معه. في البداية كانت الكلمة أخترع الإنسان اللغة؛ علشان يقدر يعبر بها عن نفسه .

التواصل كان دائما احتياج للإنسان لغايه ما وصلنا لعصر ثورة  الأتصالات، فيلم fomo التواصل نشاط بقى يومي بين مليارات البشر مش مجرد حلم أو هاجس. مع .الوقت أكتشف الإنسان أمراض ظهرت مع تطور التواصل. الأمراض و مشاكل كثير أبسطها سؤال، يا ترى شباب العالم في زمن السوشيال ميديا وقتهم رايح لده ولده ولده ،ولا بيلاقوا وقت لده ولده ولده؟!!

يا ترى ليه مساحة العبودية للسوشيال ميديا بتزيد كل يوم؟! ويا ترى إحنا لسه بنستخدم الوسيلة اللي اخترعناها ولا هي اللي بقت بتستخدمنا؟!من كم شهر في ولاية هندية شاب أسمه شيفاه عنده 26 سنة، قرر يقف على شريط السكه الحديد، وأستنى القطر مش علشان يركب لكن علشان ياخذ معه سيلفي. القطر فضل يقرب، يقرب، يقرب وشيفاه بيضحك علشان الصوره تطلع حلوة.

الفيلم الوثائقي التسجيلي

شيفا الحمد لله ربنا نجا بس طبعا عرض نفسه الاصابات كان ممكن تكتب نهايه حياته المهم انهم سألوه عملت كده ليه ؟؟ كان رده كنت عايز انشر الفيديو على فيسبوك يوجد مرض يسمى فومو وهو يعني الخوف من تفويت شيء.

فيلم fomo يتحدث عن أن أغلب الناس دلوقتي اللي معهم موبايلات وسمارت فون بيستخدمه الموبايل بطريقه مبالغ فيها علشان يدخلوا على السوشيال ميديا؛ وده اللي طلع مصطلح جديد  في العالم كله اسمه “فومو” : و هو الخوف من تفويت شيء ما ، يعني أن أنا طول الوقت ببص على الموبايل بتاعي أحسن يكون فاتني معلومة مهمة ، أحسن يكون في حدث إجتماعي فاتني، أحسن يكون في خبر   المفروض اكون على درايه به او اعرفه.

الإدمان هو المرادف الحديث لكلمة عبودية، يعني شيء يستعبدك، يبقى مسيطر عليك، مسيطر على كل وقتك ،مسيطر على كل تفكيرك. .  من حوالي خمس سنين تقريبا مش متصلة اجتماعياً مع الناس، عباره عن سوشيال ميديا بس ،حياتي كلها عباره عن صور بس، ومهتمة كمان  أسجل كل احداثي اليوميه على فيسبوك، تقريبا أنا لساني ما بقاش يتحرك يدي هي اللي بتتحرك بس على الموبايل  بتكتب.

يمكنكم أيضاً مشاهدة:

فيلم fomo عن إدمان السوشيال ميديا | فيلم وثائقي

اترك رد

لن يتم نشر عنوان بريدك الإلكتروني.