القتل للمبتدئين كتاب شيق أم خريطة أحمد مراد لإرشاء للمبتدئين؟

0

القتل للمبتدئين كتاب شيق أم خريطة أحمد مراد لإرشاء للمبتدئين؟

يهتم موقع آخر مترو بتقديم كل ما يتعلق بالكتب والكتابات وملخص لأهم الكتب والروايات و أحدثها حتى يمد القارىء بالمعلومات التي يريدها عن كتابه أو كاتبه المفضل مثل ملخص كتاب فن السعادة المفقود و رواية رفات نبي و في هذا المقال سنتناول احدى روايات الكاتب أحمد مراد وهي رواية القتل للمبتدئين.

ملخص أحداث كتاب القتل للمبتدئين

 تتناول هذه الرواية كواليس الكتابة؛ كيف بدأ الكاتب كتاباته وكيف طوَّر منهجه على مدار سنين أصدر خلالها سبع روايات وخمسة أفلام؛ ليصبح «الفيل الأزرق 2» أحد رواياته والذي تحول إلى فيلم أول فيلم تتخطى أرباحُه حاجز المائتَي مليون جنيه.

يعد هذا الكتاب خريطة تُرشد المبتدئين طوال رحلة الكتابة، بما تتضمنه من «هاجس فكرة مُسيطرة»، البناء المتصاعد للأحداث، وخلق حبكة متماسكة، وحرفية خَلْق الشخصيات، وكتابة المَشاهد بطريقة درامية مؤثرة، وبمحاكاة تراعي سلوك المتلقي،  وتساعدهم على التخلص من الإنسداد الإبداعي وكذلك خلق منحنيات درامية حديثة وتواكب التطور وكيف على الكاتب عاتق خلق فيلم يحفر في الذاكرة.

 أراء القراء في كتاب القتل لللمبتدئين

جاءت آراء القراء على العديد من المنصات التي تعنى بتقديم المراجعات للكتب متباينة حول كتابنا اليوم “القتل للمبتدئين”، فمنهم من قال “انا قريت كتب كتير عن فن كتابة السيناريو و الرواية…ولكن عمري ما حسيت بمتعة ولا تشويق في الكتب الي قريتها قد الكتاب ده…الكتاب بالنسبة لي كان اشبه برحلة مع الكاتب أحمد مراد…حسيت ان الكتاب موجه ليا انا وبيخاطبني…انا بعترف ان رحلة الكتاب كانت شاقة شوية بالنسبة لي لئني خدت الكتاب ده علي محمل الجد اكني بدرس فن كتابة السيناريو و الرواية بالضبط وبقيت اكتب الخطوط المهمة الي بتقابلني في الكتاب والكتاب ساعدني اثناء قراءته في ان يتدفق في دماغي أحداث لرواية من الممكن اني اكتبها قريب…حسسني اني ممكن فعلا احقق حلم من احلامي الصغيرة وابقا كاتب…الكتاب غني بالمعلومات المفيدة و المميزة جدا عن الكتابة بشكل عام…اسلوب الكتابة كان مشوق جدا لأقصي درجة…تجربة من أمتع التجارب الي خوضتها في حياتي…الجزء الخاص بالتطبيق العملي في الكتاب و الي هو قراءة سيناريو فيلم الفيل الأزرق 2 كان بالنسبة لي من اروع الحاجات الي قريتها في حياتي…انا بعترف ان الكتاب ده غير نظرتي لحاجات كتير وخلي حلمي يكبر اكتر”.  

وسجل البعض إعجابهم بالكتاب بدرجة كبيرة للغاية، فقال “كتاب جميل جدا بيدخلك في كواليس كتابة الرواية و السيناريو و بيعرفك اكتر بتجربة احمد مراد ككاتب و رغم انه مش رواية او حتي لو مش مهتم بالموضوع بيعرف يشدك من اول العنوان باسلوب الكاتب المميز .. في الجزء الاول فيه كلام اغلبه نظري بيعرفك بالمواضيع اللي هيتكلم فيها الكتاب و احيانا مقدمة لحاجات هيذكرها قدام و في النص التاني من الكاتب فيه خريطة واضحة و خطوات عملية بامثلة تخليك عايز تكتب و في الجزء الثالث في سينارير الفيل الازرق ٢ كمثال تقدر تقيس عليه كل الكلام اللي فات في تجربة علي الارض الواقع”.

والبعض الآخر تفاعل مع الكتاب عن طريق طرح الأسئلة مع محاولة إيجاد إجابات مناسبة للمسألة:

  • هل انا موهوب ام موهوم؟

هل الكتابة حرفة ام موهبة؟

ازاي اخرج من سدة الكتابة؟

كل الأسئلة دي واكتر بيحاول يجاوب عليها #أحمد_مراد في عمله الجديد #القتل_للمبتدئين

تعالي نعرف الإجابة في مراجعة بدون حرق.

  • كتاب ممتاز ومفيد وقد وضع مراد خلاصة خبرته في الكتابة في صفحات ممتعة وشيقة وكأنه يحكي قصة ممتعة ، استفدت منه كثيرا وقمت بتدوين بعض المعلومات الهامة بمفكرتي، استمتعت أيضا بسيناريو فيلم الفيل الأزرق 2 وإن كنت أعتقد أنه ليس المسودة النهائية التي تم عرضها.. أنصح بالكتاب بشدة.
  • حبيت بساطة الكتاب ف توصيل المعلومة رغم اني قريت كتب كتير كان تركيزي بيقع ف النص وانا بقراها ” مش لعيب فيها ” .. حبيت أن الكتاب حتي درجات سلم أساسية اطلع عليها عشان اكتب قصة متماسكة وده فعلا ساعدني ، ممكن بسبب اللغة أو أن الكاتب من جيلنا ومن ثقافة واحدة بس الاكيد أن الكتاب يستاهل وده عموما اول كتاب اقراه من سنة.  
  • افتكر مراد حاول يحط كل معلوماته عن كيفية كتابة الروايه وكتابة السيناريو بهذا الكتاب

ولكتي اعتب عليه في الاستشهاد بامثله معظمها غربيه مع أننا عندنا امثله كثيره لكتاب وسينوريهات عظيمة ولكن الكتب في المجمل حلو.

العمل مطلعش روائي وينفع فقط للي ليه في الكتابة أو عايز يعرف ازاي يكتب كمان الكتاب يشمل سيناريو الفيل الأزرق الجزء الثاني، الكتاب ما عجبنيش لكنه افضل بكتير من كتبه الأخيره.  

الكتاب: 3 من 5

الغلاف: 2 من 5

نبذة عن أحمد مراد

الكاتب احمد مراد هو كاتب مصري من مواليد القاهره سنة 1978 تخرج فى مدرسه ليسيه الحريه بباب اللوق ثم التحق بالمعهد العالي للسينما و درس التصوير السينمائي واخدت افلام تخرجه (الهائمون_الثلاث ورقات_وفي اليوم السابع).

 كانت أولى كتاباته هي رواية (فيرتيجو)  سنة 2007 واتنشرت فى نفس السنة ثم ترجمت للغه الانجليزيه والايطاليه والفرنسيه والالمانيه و اتحولت (فيرتيجو) إلى مسلسل تليفزيوني تم عرضه 2012 و أخذ عنه جايزة البحر المتوسط الثقافيه من ايطاليا عام 2013.

ثم توالت الكتابات بعد ذلك والتي حصلت على العديد من الجوائز، وكانت آخر الروايات الصدرة للكاتب هي رواية القتل للمبتدئين.

روايات أحمد مراد| القتل للمبتدئين كتاب شيق أم خريطة إرشاء للمبتدئين !

اترك رد

لن يتم نشر عنوان بريدك الإلكتروني.