رقم صادم للعنوسة في لبنان انكشف خلال حملة تزوجني بدون مهر .. وصلح شاكوش والبحراوي

حملة تزوجني بدون مهر – حسن شاكوش ورضا البحراوي – ترند آخر مترو : خلال الأيام القليلة الفائتة تصدر أكتر من ترند منصات السوشيال ميديا، وشغلت المثيرين من جمهور هذه المنصات وبخاصة منصتي فيسبوك وتويتر، حيث تصدر هاشتاج رضا البحراوي وهاشتاج تزوجني بدون مهر قائمة الهاشتاجات الأعلى تداولاً على منصة تويتر .

200 ألف ريأكت أغضبني على بوست التهنئة ! تفاصيل ترقية محمود مرسي المدرس بكلية العلوم التي أشعلت فيسبوك

خلاف رضا البحراوي وحسن شاكوش

صباح اليوم أعلن المطرب رضا البحراوي والمطرب حسن شاكوش تصالحهما بعد الخلاف الذي نشب بينهما مؤخراً..

بدأت القصة حينما اشتعل خلاف بين المطرب الشعبي ومطرب المهرجانات خلال إحيائهما حفلاً في الساحل الشمالي، فكان من المقرر أن يحيي شاكوش، على نفس المسرح الذى كان يغنى عليه رضا البحراوي وانتظر شاكوش فرقة البحراوي حتى تغادر المسرح، حتى حدث شجار بالأيدي بين العازفين بكلا الفرقتين وفق صحف مصرية.

وتدخل مؤدي المهرجانات حمو بيكا، الذي كان موجود أثناء الواقعة، وطالب المطرب حسن شاكوش بمغادرة المكان وغادر بالفعل، ليصعد رضا البحراوي على المسرح ووجه رسالة لشاكوش أمام الجمهور : “فين شاكوش.. خلوه يدعى لحمو بيكا”، ورد شاكوش على رسالته ساخرا عبر فيديو :” قال فيه إنه هارب فى إشارة لهروبه من البحراوي”.

وتطور الخلاف ليظهر كل منهما عن طريق “اللايف” عبر صفحاتهما الشخصية على موقع التواصل الاجتماعي “فيسبوك”، قال شاكوش :”أنا مش بطلع أغني أغاني حد، أنت مش ليك أغاني ولا عندك سي في، لأن الأغاني اللي بتغنيها مش بتاعتك، وإحنا جينا على نجاح مش على البايظ، ولو شوفت الأرقام بتاعتي هتتخض، أنا غنيت مع نجوم كبار زي أحمد سعد، ومش عايز أغني مع حد تاني،دماغك دماغ صهيوني عشان تقول أنا معرفش حاجة عن اللي بيترفع على قناتك على التيك توك، والغلط راكبك من ساسك لراسك، ولو على السب أنت اللي سبيت وجبت سيرتي بالاسم، وأغنية واحدة من بتوعي بتاريخك كله، وأنا بطلع أغني شغلي، لكن مش باخد إيفيهات من على التكاتك والميكروباصات”.

وتابع: “اجتهد وهات فكر من دماغك وبلاش تعلق همومك على شماعة غيرك، وعمري ما سمعت ليك أغنية في الشارع مكسرة الدنيا، وأنت عارف إنك مش بتصرف على الأغاني عشان عارف إن آخرك الأغاني اللايف،بتقول يا رضا إني سبيت والدتك وعائلتك ووالدك، ولكن ذلك لم يحدث، لإن والدتك زي أمي وجزمتها فوق راسي، لأنها من مقام أمي بالظبط، وأنا مغلطتش في حد”.

واستطرد: “أنا قولت إفيه في  حفلة من فيلم حين ميسرة، لكن مجيبيتش سيرة رضا البحراوي، والبلد فيها قانون أكيد ومفيش حد فوق القانون، وكل واحد ياخد حقه، ولو هتبص على الغلط أنت اللي غلطت فيا وسميت اسمي وقولت فين شاكوش، ولو على الغلط أنت اللي غلطان، لكن أهلك على راسي”.

ونفى شاكوش مطالبة البحراوي بمشاركته في ديو : “أنا مكنتش بتصل بيك عشان أقولك نعمل أغاني مع بعض، أنا بعتلك على واتساب وقولت لك كل واحد فينا في حتته، وياللي بتطالب بحقك من نقابة المهن الموسيقية، هو الفن بتاعك إنك تقول  كان نفسي في شاكوش هو فين،لو على الفن فهكلمك بالأرقام والتاريخ، ولو عديت من هنا للصبح فأنا قناتي 2 مليار مشاهدة، والأغاني بتاعتي أنت لو اشتغلت طول عمرك ولحد ما تبطل وشعرك يبقى أبيض، مش هتعرف تعمل أغنية زي بنت الجيران بس وتحقق مشاهداتها، ولو طلعت البطاقة بتاعتك يا رضا هتلاقيني أكبر منك”.

في يوم الصداقة العالمي: الصداقة هي الشجرة التي يحتمي بظلها المسافرون

رقم صادم للعنوسة في لبنان

85 % هو نسبة العنوسة بين الفتيات اللبنانيات اللاتي لم يسبق لهن الزواج ,

جاء الاهتمام بهذا الرقم بعد أن أطلقت فتيات لبنانيات حملة عبر مواقع التواصل الاجتماعي وهاشتاج بعنوان «#تزوجني_بدون_مهر» لحث الشباب على الزواج والمساهمة في علاج مشكلة العنوسة التي باتت تؤرق شابات لبنان بعد عزوف الشباب عن الزواج بسبب المشاكل الاقتصادية.

وقالت الفتيات المُشاركات في الحملة، إن الحملة جاءت بعد هجرة عدد كبير من الشباب اللبناني والغلاء المعيشي الفاحش، وهو ما يزيد ثقل المهمة الصعبة في تأمين المهر اللازم للزواج، وإلى جانب المصاريف والنفقات الحياتية الأخرى.

ولاقت الحملة تأييدا كبيرا من الشباب، وكتب حساب باسم محمود عبر تويتر « لو المجتمع ينظر للموضوع بشكل سوي والزوج يقدر هاد الشيء من الزوجة وما يعايرها إنه أهلها استرخصوها، والطرفين يكون عندهم خطة لمواجهة تكاليف الحياة بعد الزواج بالشراكة».

ودعا مصعب، الشباب بالنظر للحملة قائلا: «يقولوا في حملة جميلة تطلقها بعض الصبايا #تزوجني_بدون_مهر لمساعدة الشباب على الزواج في ظل الأوضاع الصعبة.. شدوا حيلكم يا عزابية».

وقال أيمن: «الزواج صار كثير صعب في ظل الظروف الاقتصادية المتردية، وفي حملة قاعدة بتطلع عشان تخفف تكاليف الزواج المفترض تندعم إعلامياً أكثر».

مقالات ذات صلة

اترك تعليقاً

لن يتم نشر عنوان بريدك الإلكتروني. الحقول الإلزامية مشار إليها بـ *

زر الذهاب إلى الأعلى