فيلم ونس بطولة آسر ياسين .. فيلم قصير يناقش مشاعر قبل وبعد الزواج

0 59

الفيلم القصير ونس هو أحد الأفلام القصيرة التي يهتم موقع آخر مترو بتقديمها أو الحديث عنها، فموقع آخر مترو لا يهتم بالكتب والكتابات فقط ولكنه يهتم أيضا بتقديم الأفلام القصيرة الهادفة مثل الفيلم القصير أما أنا و الفيلم القصير سعيد مش هابي

الفيلم القصير ونس

 في مدة لا تتجاوز 11 دقيقة استطاع الفيلم القصير “ونس” أن يكثف حالة متشابكة من المشاعر التي تختلف بين مرحلة ما قبل الزواج وما بعد الزواج.

فيلم “ونس” فيلم قصير تدور أحداثه بين القاهرة والإسكندرية، بعض الحوارات فيه مباشرة بين بطلي الفيلم، وبعضها الآخر تم بواسطة شخصيات أخرى، مثل مكالمات تليفونية مع صديق البطل أو غير ذلك مما منح الفيلم حيوية درامية رغم كونه مجرد فيلم قصير .

أحداث الفيلم القصير ونس

ليلي بتقول: مبحبش اسكندرية، لكن بروحها ساعات علشان أشوف قرايبي، أيوة اسكندرية كانت جميلة وفاضية ومليانة ناس من كل الجنسيات لكن مبقتش، أنا بكتئب لما باجي، بحس بحنين لوقت معشتوش، بس بشوف آثاره في كل عمارة قديمة أو يافطة محل بكرة أو بعده هيتهد، اسكندرية دي بلد زي ما يكون كل أصحابها باعوها ومشيو، غرقت بتقل المباني اللي عليها، سكانها اتخنقوا استخبوا.

أول مرة قابلت يوسف كان في برازيليان كوفي في اسكندرية، فبقيت بحاول أحبها، في الأول يوسف كان بيلاحظ كل التفاصيل الصغيرة حتي لو هايفة، يعني مثلا إني بحب أقرأ الكتب الكبيرة، وإني بحب أتمشي في المطر، وببرد بسرعة وبحب القهوة بلبن كتير، مكنتش مصدقة إن فيه ناس ممكن تفهم بعض كده.

بس اسكندرية اتغيرت أوي، رد عليها يوسف وقال لها:

بصي بقي، حبيها زي ما هي مش زي ما كانت، قالت له: علي شرط هي كمان لازم تحبني زي ما أنا، صح؟ قال لها : صح.

ألبسها الجاكيت الخاص به وقال لها: ممكن تجيبلي علبة سجايري من جوة صحيح؟ نسيستها، ردت عليه: منين؟ قال لها: من جوة الجيب اللي جوة، قالت له مفيش حاجة، قاله لها لا موجودة جوة، بصت لقت علبة وقالت له، إيه ده؟ أفتحه؟ قال لها: لو عايزة: فتحته وقالت ده خاتم بتاع مين؟ رد يوسف قالها بتاعك، قالت له هنتجوز في الشارع؟ قالها هي الناس بتتجوز في حتة تانية غير الشارع؟ قالت له هي بتضحك طب وهنسكن فين؟ قالها علي الناصية، ضحكت وقالت له يا سلام هنا بقي  ولا في اسكندرية؟ قالها اسكندرية، قالت له يبقي اسكندرية.

في أحد يسافر الزوجان إلى الإسكندرية لتنادي عليه: يوسف يووسف، رد وقالها نعم، قالت له مش نادية كلمتني النهاردة علشان أروح لها المكتب ونتفق علي الرحلة التي وافقت عليها أخيرا إني أنا أطلعها للأولاد، ليرد: بجد؟ وتتوالى أحداث الفيلم القصير التي تبدي عدم اهتمامه تماماً لتتوالى الأحداث التي تكشف عن مغزى الفيلم.

يمكنك أيضاً مشاهدة فيلم هذا الزمان فيلم قصير مصري .

اترك رد

لن يتم نشر عنوان بريدك الإلكتروني.