عن الطيران والديكور وأسرار النجاح وأشياء أخرى.. جولي محمد تتحدث لآخر مترو

أجرت الحوار الأستاذة رشا عطا- كاتبة وبلوجر مصرية: باسم مستعار ( jolie m7md )وبدون أن تظهر بوجهها استطاعت مضيفة الطيران ومستشارة الديكور جولي محمد أن تحقق حضوراً كبيراً على مواقع التواصل الاجتماعي، وبخاصة منصة انستجرام instgram، وأن تصل إلى قلوب كثير من السيدات، وأن تضيف إلى حيواتهم قيمة جمالية حقيقية، وأن تغير وجهة نظرهن عن الديكور، وأن تقدم لهن بدائل في متناول الجميع..

 تعرفي على عالم سارة نشأت: دي نصايحي لأي بلوجر عاوز ينجح.. وده رأيي في جروبات الماميز.. والفولورز أذكياء جداً جداً

غادة حسن : هذه نصائحي للنجاح في السوشيال ميديا

وعبر جولاتها في القاهرة ومن قبل في المملكة العربية السعودية، ومن خلال عملها في عدة مجالات استطاعت أن تكوّن قدراً كبيراً من الخبرات..

تجربة للطيران و رؤية عن نجاح الأشخاص عبر السوشيال ميديا

1. هل السوشيال ميديا ممكن لوحدها تصنع نجاح حد؟

ممكن بس لو مفيش اساس وموهبه ممكن النجاح مش يدوم وخصوصا او مفيش تطور فى النجاح ده..

احصل على دورة تدريبية في الكتابة الروائية من هنا

2. احكي لنا عن أول تجربة للطيران.. إحساسك كان إيه؟ وهل بيختلف النهارده بعد الخبرة والسنين عن أول مرة؟

كنت خايفة على فرحانه على مش فاهمة ومرتبكة جدااااا تعبت جداااا وجاتلى حاله من الغثيان والقىء والشيف (رئيسه الطاقم ) قعدتنى فى رحله العودة من كتر ما كنت تعبانه النهاردة وبعد ١٠ سنين من اول رحله لحظه ال Take off ( الأقلاع) بتكون اسعد لحظات حياتى الطيارة بيتى التانى بحس بمتعة وألفة وبحب كل لحظاتى فيها..

السفر والديكور.. مفاتيح للنجاح عند “جولي محمد”

3. لو حد طلب من حضرتك روشتة من 5 نقاط للنجاح في أكتر من مجال.. هتكون إيه الـ5 نقط دي؟

الأمانة/ الموهبه / التميز / الثقافة / الثقة بالنفس

4. حضرتك زرتي بلاد كتير واتعرفتي على ثقافات كتير.. كلمينا عن مشهد أو أكتر أو علامة فضلت في ذاكرة حضرتك.

كنت فى لندن وبعمل شوبينج وخلصت ومستنين الباص انا وصحابى اللى هيرجعنا الاوتيل حمامة وقفت فى نص الطريق تاكل حاجة من الارض الطريق كله وقف والعربيات والاتوبيسات مستنينها تخلص اكل قد ايه بيهتموا بكل حاجة وقد ايه منظمين وبيحترموا القوانين وملتزمين..

إذا كنت من الخريجين .. احصل على منحة للدراسة في جامعة استراليا الوطنية ممولة بالكامل للخريجين من هنا

5. إزاي الديكور ممكن يكون له أثر نفسي حقيقي على حياة إنسان؟

بكل شىء طبعاااااا لان الالوان بتلعب دور كبير جدا فى نفسيه الانسان فى الوان بتبعث البهجة والسعادة عكس الوان تانيه وطبعا من اهم النقط فى الديكور تناسق الالوان ودمج الوان من باليت واحدة علشان نحس براحة للعين قبل الروح هتصدقينى لو قولتلك انها تغذيه بصرية هههههههههه.. بشوف كتير اوى وبتفرج كتير على فيديوهات ديكورات..

كاتبة شابة تحقق حضوراً كبيراً على السوشيال ميديا.. تعرف على قصة نجاح وسام طارق

الأون لاين وسنينه.. ضحايا الأنيومانيا يصلون إلى 2.1 مليار كل سنة حول العالم

 قصة ياسمين يحيى مصطفى مع وكالة ناسا .. لماذا أطلقت الوكالة الدولية اسم الطالبة المصرية على كويكب لها؟

173 ألف ريأكت أغضبني على بوست التهنئة ! تفاصيل ترقية مدرس بكلية العلوم التي أشعلت موقع فيسبوك

عن السوشيال ميديا ودمج التراث العربي والأجنبي

6. حضرتك بتدمجي تراثنا العربي مع الاستايل الغربي الحديث في كتير من مقترحات حضرتك للديكور واللي بتبان من خلال الصور.. هل فيه أسس للدمج ده عشان يحقق نتيجة جمالية مرضية؟

باخد منها اللى ينفع معانا كمصريين وسهل تنفيذه وسهل نعمله على ارض الواقع وميكونش تعجيز المواقع مليانه صور والمعارض واليوتيوب وكل مكان علشان نحقق نتيجة مرضيه لازم روحنا تطلع فى الصورة لازم الصورة تتعمل بحب وبلمستنا وذوقنا وذوق المكان اللى بنعيش فيه من مناخ واجواء ساعتها اى حد هيشوف الصورة هيوصله احساسك وانتى بتصوريها عكس لما ننقل صورة بالمللى..

إذا كنت ترغب في اقتناص فرص العمل بسهولة يمكنك التقدم إلى دورة مجانية لتعلم اللغة الإنجليزية التي تساعدك على اقتناص فرص العمل بسهولة
من هنا

7. السوشيال ميديا خلقت مجتمع جديد البعض بيشوف إنه fake والبعض بيشوف إنه لطيف لأنه بيبين أجمل ما عندنا.. حضرتك بتشوفي السوشيال ميديا بشكل عام إزاي؟

رأيى شويه مختلف احنا اللى بنحدد السوشيال ميديا إنها تبقى fake أو لا لما حد يكون بيعمل حاجة مش حقيقة وبيهرب بيها من الواقع ويبين عكس حياته والناس تشجع ده وتهتم بيه ويبقى ده اعلى مشاهدة واكتر اهتمام يبقى احنا اللى حابين الحياه المزيفة مش أصحاب المحتويات هما اللى مزيفين..

نظام غير تقليدي لجولي محمد في قضاء يومها

8. بعض المتابعين بيسألوا: حضرتك بتبدئي يومك إزاي؟ وإزاي ممكن الست تخلق نظام من غير روتين ممل وقاتل؟

لازم نبدأ يومنا بالصلاه وذكر الله ونستعين بالله فى كل خطوة لازم نحدد يومنا هيمشى ازاى ونكون كاتبين ده كل يوم يكون فى ساعة للتنظيم والترتيب فى البيت عشان يفضل بيت مرتب ونضيف ولازم لازم لازم وقت لنفسى ولراحتى علشان أقدر أكمل..

جولي محمد

مقالات ذات صلة

اترك تعليقاً

لن يتم نشر عنوان بريدك الإلكتروني. الحقول الإلزامية مشار إليها بـ *

زر الذهاب إلى الأعلى